Czeska tajna broń Jak…
Czeska tajna broń
Jak wspólnie ustaliliśmy w poprzednim odcinku, przedwojenny Polski Fiat 508 był zapóźniony względem konkurencji o dobrych kilka lat. Nasz nieudolny sanacyjny, etatystyczny rząd wkopał się w kupno licencji tego paździerza i wyznaczył kierunek dla późniejszej komunistycznej marionetkowej władzy, skąd kupować nierzetelne fury, zamiast rozwijać własne pomysły lub chociaż kupić coś nowszego, niekoniecznie z Włoch.
Sprawdźmy więc, co w tym samym okresie było słychać u naszych sąsiadów znad Olzy i Wełtawy, tak wyśmiewanych w naszym kraju, że od 1620 roku siedzą w knajpach i piją piwo, zamiast ginąć w bezsensownych powstaniach za wielkie idee.
Czesi mieli większe poszanowanie dla własnego życia i oszczędzali dobre geny, co zwróciło im się poprzez wydanie na świat wielu świetnych inżynierów. Ponadto akumulowali kapitał i inwestowali go w ciężki przemysł, więc już długo przed wojną byli samowystarczalni militarnie, a samochody były (po amerykańskich) najbardziej zaawansowane na świecie. Na przykład taka oto Tatra 87.
Zaprojektowana przez Hansa Ledwinkę i Ericha Überlackera na bazie Tatry 77, pierwszego w historii samochodu projektowanego z myślą o aerodynamice, miała współczynnik oporu powietrza Cx na poziomie 0,36, głównie dzięki zastosowaniu rybiego ogona z tyłu, który dzielił opływające samochód masy powietrza na dwie części. Można było go otworzyć, by dostać się do przedziału silnikowego, gdzie krył się chłodzony powietrzem trzylitrowy silnik V8 o mocy 75 koni mechanicznych, napędzający tylną oś. Wystarczyło to do rozpędzenia samochodu do oszałamiających 160 km/h. Zwróćmy również uwagę na zintegrowane zderzaki. Spalanie kształtowało się na poziomie 12,5 l/100 km, rewelacyjny wynik jak na tamte czasy.
Do grona właścicieli Tatry 87 należało wiele dwudziestowiecznych prominentów, między innymi Ernst Heinkel, Felix Wankel, Erwin Rommel, Fritz Todt, Andriej Jeriomenko, John Steinbeck oraz Jay Leno.
Łącznie z fabryki w Koprzywinach w latach 1936-1950 wyjechało 3056 sztuk.
A dlaczego tajna broń? Ano dlatego, że wielu nazistowskich oficerów straciło w niej życie, pędząc po niemieckich Autobahnach i rozbijając się w wypadkach ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#rzetelnafura – ciekawe auta
#samochody #motoryzacja #carboners #tatra